Persoonlijke verkoop
Persoonlijke verkoop neemt weer toe!
Persoonlijke verkoop is iets wat enigszins uit de mode was geraakt. Dit heeft verschillende redenen, waarvan de toenemende verkoop van internet één van de redenen is.
Wat is persoonlijke verkoop?
Bij persoonlijk verkopen wordt er veel aandacht besteed aan de klant en wordt deze op zijn wenken bedient. Bij persoonlijke verkoop is het van belang om een relatie op te bouwen met de klant. Dit zorgt ervoor dat er bij persoonlijke verkopen veel meer contact tussen de klant en de verkoper is. Ze brengen bijvoorbeeld veel tijd met elkaar door. Dit heeft voordelen voor beide kanten, die weldra wordt belicht. Persoonlijke verkopen kan heel breed zijn en komt in verschillende branches voor.
Het komt voornamelijk voor bij branches waar er veel geld met de transactie gepaard gaat. Logischerwijs is persoonlijk verkopen niet zo relevant bij kleinere transacties. Wanneer je bijvoorbeeld een kabel koopt. Bij grotere transacties is het echter een stuk relevanter. Denk daarbij aan het aanschaffen van een huis, of bijvoorbeeld aan het aanschaffen van een auto. Dan is het een stuk relevanter om een persoonlijke relatie op te bouwen.
Waarom persoonlijke verkopen?
Een van de belangrijkste redenen om aan persoonlijk verkopen te doen, is om een vertrouwensband tussen de klant en verkoper op te bouwen. Een klant wil natuurlijk vertrouwen hebben als hij iets koopt. Zeker als het gaat om iets groots, waarbij een groot bedrag gemoeid gaat. Zoiets kan een grote impact hebben op de klant zijn leven en daarom is het ook belangrijk dat er op een goede wijze mee wordt omgegaan. Daarnaast heeft de klant dan het gevoel dat hij begrepen wordt en dat zijn wensen naargelang naar voren komen.
Voordelen van persoonlijk verkopen
Wellicht denk je dat in dit hedendaags tijdperk er weinig voordelen meer zijn bij persoonlijke verkopen. We leven tenslotte in een vergevorderde digitale samenleving en dit heeft ook impact op de wijze hoe producten tegenwoordig worden verkocht. Toch heeft persoonlijke verkopen juist veel voordelen. Omdat veel bedrijven tegenwoordig op een onpersoonlijke manier verkopen, is er juist meer vraag naar persoonlijk verkopen. Als bedrijf kun je op een slimme wijze op deze vraag inspelen. Mensen willen namelijk altijd een vertrouwelijk gevoel hebben, voordat ze iets gaan aanschaffen. Met persoonlijk verkopen kan dit op een gemakkelijke wijze aangeboden worden.
Toenemende vergrijzing
Daarnaast neemt de vergrijzing ook toe. Dit betekent dat er binnen afzienbare tijd veel oudere mensen zijn. En wie hebben het meest belang bij persoonlijk verkopen? Juist, oudere mensen. Een van de redenen daarvan is, omdat ze doorgaans niet begrijpen hoe de digitale wereld werkt. Ze kunnen op die manier snel opgelicht worden, of ze kunnen bijvoorbeeld een kat in de zak kopen en daar staan ze niet op te wachten. Ouderen prefereren een goede vertrouwensband. En aangezien deze groep steeds groter wordt, zal er ook steeds meer vraag zijn naar persoonlijk verkopen. Met het hanteren van een juiste strategie kan dit veel voordelen opleveren voor beide partijen. Persoonlijk verkopen is dus nog steeds aan te raden.
Wil jij meer weten over persoonlijke verkoop?
Trainingscoach voorziet in diverse mogelijkheden om je meer inzicht te geven.
WIL JE EEN ORIËNTEREND GESPREK? Klik op de link, vul je gegevens in en wij nemen contact met je op. Ja, ik wil een oriënterend gesprek, klik hier >>>
Wil je regelmatig onze artikelen blijven ontvangen die jou informeren, motiveren en inspireren? Klik dan op onderstaande button!
Want bedenk; informatie + motivatie = Inspiratie!
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!